manon-in-nepal.reismee.nl

Onze tweede dag trekken naar Upper Pisang (3310m)

Zo, daar zijn we weer. En nog steeds wifi. In principe wel begrijpelijk dat er nog wifi is, want de mensen hier maken daar zelf natuurlijk ook gebruik van. Het schijnt dat er wel stroom en wifi op veel plekken zijn, maar dat je er vaak voor moet betalen. Ik denk dat Floor en ik van geluk kunnen spreken dat het nu laagseizoen is en dat mensen gewoon dolgelukkig zijn als bij hun komt slapen. Ze verdienen zo tenminste iets en gratis wifi en stroom is dan een kleine moeite. In het hoogseizoen zal dit vast anders zijn. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik zo in contact met jullie kan blijven.

Vanochtend zijn we weer op tijd vertrokken. We hadden beide niet heel goed geslapen omdat de hond van deze familie zeker een half uur geblaft heeft (om 3.00 uur 's ochtends). Bloed irritant! Echter we hebben toch genoeg rust gehad omdat we lekker vroeg naar bed zijn gegaan. We zijn vandaag uiteindelijk om 7.50 uur klaar voor vertrek na een ontbijtje (een wrap (we dachten brood te hadden besteld) met een gebakken eitje). Het was een zware ochtend. Floor had toch wel wat last van haar rug en we hebben het tempo dus een beetje aangepast. Geen straf voor mij hoor. Deze trekking haal je volgens mij alleen als je de tijd er voor neemt. Daarbij zijn er prachtige uitkijkpunten en hier maken we natuurlijk ook tijd voor. Tijdens deze dag zaten een paar pittige klimsessies. Niet echt mijn specialiteit kan ik je zeggen. Het kost veel energie, je hebt het idee dat je te weinig lucht krijgt en je moet gewoon continue stoppen om te blijven drinken. Gelukkig hadden we vandaag wel goed weer. Het zonnetje scheen en er stond een heerlijk windje. Ideale weersomstandigheden dus. Om 11.42 uur zijn we gestopt bij een teahouse en heeft Floor een kopje thee gedronken. Ik had het te warm, dus ik heb het bij water gehouden. Na deze korte pauze zijn we weer verder gegaan en hebben we nog 1.17 uur gelopen tot onze eindbestemming. Wederom waren hier een paar pittige bergjes in te vinden. Pfffffff.. Hopelijk krijgen we beide geen last van hoogteziekte. We zitten nu namelijk op een hoogte van 3310m en dit kan voorkomen vanaf een hoogte van ongeveer 3500m. Dat wordt goed opletten geblazen dus. Vanaf morgen morgen we dus nog maar maximaal 500m per dag stijgen om de kans op deze ziekte zo klein mogelijk te houden. Hier gaan we voor zorgen, want we willen beide graag Tilicho Lake (4919m) zien en natuurlijk de top van het Annapurna Circuit, namelijk de Thorung La Pass (5416m).

Hieronder zal ik even samenvatten wat we vandaag hebben ondernomen:
- 15 km gelopen
- 530 m gestegen
- 4 uur en 32 minuten gewandeld
- 22.612 stappen gezet

Het is natuurlijk anders dan gisteren, maar de eerste dag is makkelijker. Het is lager, langere stukken die vlakker zijn en je hebt nog alle energie. Het zal nu tot de top iedere dag een stukje minder worden.
Volgens onze planning gaan we morgen naar Manang en vanuit daar hebben we een side track gepland naar Tilicho Lake. Dit is sowieso goed voor je om beter te acclimatiseren. Voor deze side track moeten we minimaal 4 dagen uittrekken voordat we onze reis verder doorzetten naar de top van het Annapurna Circuit.

Verder heb ik nog een komisch nieuwtje... Ook bij Floor is een zool los aan het laten onder haar schoen! Ik ben dus zeker niet de enige die zoiets overkomt. Toch hebben we een beetje geluk, het schijnt dat we in Manang (onze volgende bestemming) hoogstwaarschijnlijk de schoenen kunnen laten repareren of er is misschien lijm zodat we ze zelf kunnen plakken. Helaas weten we dit nog niet zeker, want het is laagseizoen en je hebt grote kans dat de faciliteiten dan wat minder zijn. Afwachten dus. We hebben er in ieder geval goed om kunnen lachen!

Tot slot hebben we net een heerlijk soepje gegeten. Ik had een knoflooksoepje en Floor een tomatensoepje. We hadden het beide koud en we zijn nu weer lekker opgewarmd. We hebben besloten dat we ons vanaf nu toch een beetje gaan verwennen omdat de omstandigheden steeds zwaarder worden. We eten vanavond dus nog een kleinigheidje en we hebben besloten om morgen de dag te starten met een soepje. Drie redenen:
- Omdat het lekker is!
- Omdat het goed vult!
- Omdat het lekker warm is!
Omdat je de kamer gratis krijgt als je gaat dineren en ontbijten is het nu nog vrij goedkoop allemaal. Echter ze zeggen hoe hoger je de bergen in gaat, hoe duurder het wordt. Dit komt omdat er nu nog wegen (ik weet eigenlijk niet of ik ze zo mag noemen) hebt waar de jeeps eten en drinken mee kunnen brengen, maar deze wegen zullen snel ophouden en dan moeten mensen dit helemaal de bergen in dragen. Begrijpelijk dat dit dat iets duurder zal worden.
Op dit moment betaal je ongeveer € 7,00 per dag om te eten (en dus te slapen, douchen, gebruik wifi en stroom). Ik vermoed dat het niet duurder zal worden dan ongeveer € 15,00 per dag. Het lijkt hier veel geld, maar als je even na gaat wat je voor € 15,00 in Nederland krijgt, hebben we volgens mij niets te klagen en maken we voor weinig geld een prachtige en bijzondere trekking!

Tot snel en veel liefs!
Manon

Reacties

Reacties

Yvonne

Hey meis... met veel plezier lezen we je verhalen aan tafel met de hele familie... zo houden we alles bij! Ik ben blij dat je een kameraad hebt gevonden en dat jullie niet alleen zijn!!! Heel veel plezier en zijn vooral voorzichtig!!! We verheugen ons op een nieuw bericht ?? veel liefs je overbuurtjes!!!

Pap

Wat een mooie verhalen krijgen we iedere dag te horen. Ik volg je niet alleen op deze blog maar ben ook op alle kaarten die in vinden kan aan het rondneuzen om de reis te volgen. Heel veel plezier voor jullie allebei en vanaf morgen zuinig met jullie krachten (en schoenen) omspringen.
Groetjes Pap

Lily

Veel succes morgen met eten , drinken en jullie schoenen.
Natuurlijk geen schoenwinkeltje onderweg haha!
En doe maar dat soepje morgenvroeg. Groetjes

Sanne

Leuk om weer te lezen meis, geniet maar lekker! En idd rustig aan doen he.. goed voor jezelf zorgen.

Kusssss

Ps. Frankrijk wereldkampioen he he.. Damien blij :-P

Danny

Super om je verhalen te lezen, Manon
Doe lekker rustig aan, je hebt alle tijd.
Hoeveel paar schoenen heb je bij je?
Dikke kus John & Danny

Rikie

weer jouw mooie verslag gelezen en wederom (mee)genoten? Thanks en lekker soepje straks om dag goed te starten voor weer nieuwe avonturen?

Manon

Wat leuk om alle reacties te lezen. Ik heb gister heel goed kunnen lopen op de zoolloze schoenen ?. Gelukkig heb ik de wandelstokken die me goed ondersteunen. We hebben een goede nacht van 9,5 uur slaap achter de rug. Zometeen lekker eten en dan gaan we er weer voor!
@ Danny: geloof me > deze berg sleep je niets te veel op. Ik heb dus schoenen aan en slippers om te douchen en voor de avond!
@ Sanne: Ohjee dan is het feest thuis?!

Groetjes en tot snel!
Manon

Marlou

Top Manon ???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!